Nauti urheilusta eri tavoin

Minkälainen liikunta sopii sinulle? Oikean liikuntamuodon avulla voi vetreytyä, kiinteytyä, pudottaa painoa ja vahvistaa sydänterveyttä.

Jokaiselle on olemassa oma liikuntamuotonsa monien eri lajien joukosta.

Ammattiurheilijat, kuten hiihtäjät panostavat hyvään yleiskuntoon elämässään. Terveellinen ruokavalio, riittävä ja monipuolinen liikunta sekä lepo auttavat myös ammattiurheilijaa voimaan hyvin ja menestymään.

Mitä muuta ammattiurheilija tarvitsee? Hän tarvitsee oikean tilan tai maaston

harjoitteluun, valmennusta, kannustusta ja tukea sekä tarpeellisia lisäravinteita tukemaan oikeaa ruokavaliota.

Ammattiurheilijan ja urheilun harrastajan välillä on myös penkkurheilija, joita

Suomessa on erittäin paljon. Penkkiurheilu on Suomessa käsite, joka tarkoittaa urheilun seuraamista joko omasta kisakatsomosta, eli usein kotoa

käsin tai esimerkiksi jäähallin penkeiltä seurattavaa peliä. Penkkiurheilijalle on tarjolla myös asianmukaisia kolikkopelejä, joita netti on pullollaan.

Penkkiurheilu

Penkkiurheilu käsitteenä tarkoittaa aina urheilusuorituksen tai urheilutapahtuman seuraamista, eli ei siis tapahtumaan osallistumista.

Penkkiurheilu

Käytännössä tavallinen Maija- tai Matti Meikäläinen voi olla aktiivinen urheilunharrastaja, mutta myös penkkiurheilija vaikka itse ei urheilua harrastaisikaan. Entinen aktiiviurheilijakin voi olla penkkiurheilija, kun ikää tulee enemmän ja urheilua ei voi enää kilpailumielessä harjoittaa.

Yleisesti tiedetään, että suuri määrä suomalaisia seuraa hyvin

aktiivisesti valitsemiaan urheilulajeja kotoa käsin televisiosta, paikan päällä, ladun varrella, jääkiekko- tai pesäpallokatsomosta tai kannustamalla raveissa omaa lempihevostaan. Penkkiurheilu on mukavaa, haastavaa ja nostaa sopivasti sykettä. Penkkiurheilija voi kannustaa suosikkiurheilijaansa tai joukkuettaan lähes samaan tyyliin kuin jos olisi paikan päällä urheilijan lähellä.

Penkkiurheilija voi saada harrastuksestaan aitoa iloa, kuten esimerkiksi kehittämällä erilaisia taktiikoita siitä, miten seurattava urheilija voi voittaa. Nykyään voi myös verkossa erilaisilla foorumeilla pitää yhteyttä muiden penkkiurheilijoiden kanssa. Urheilu yhdistää penkkiurheilijoita, ja usein kisakatsomossa voi ottaa rennosti ja vapautua arjen murheista.

Hiihto on upea laji, joka sopii kaikenikäisille. Vuonna 2001 Suomessa jännitettiin ammattitaitoisten murtomaahihtäjien puolesta, mutta jokainen voi harrastaa kyseistä lajia aina silloin, kun tahtoo ja keliolosuhteet ovat tilanteeseen sopivat.

Murtomaahiihto on erityisen hyvää painonhallinnan ja kestävyyden kannalta, joten hiihtoa sanotaankin yhdeksi parhaaksi liikuntamuodoksi.

Murtomaahiihto kehittää lihasvoimaa, liikehallintakykyä ja

kestävyyskuntoa. Murtomaahiihtoa voi harrastaa tasaisessa maastossa, jäällä tai vaihtelevissa maastoolosuhteissa. Käytännössä hiihtoon saa aina enemmän tehoa, kun valitsee maaston, jossa on sekä ala- että ylämäkiä.

Hiihto on tehokasta liikuntaa terveyden kannalta. Hiihto kuormittaa sydän- ja verenkiertoelimistöä sekä toimii mainiona stressin purkajana. Positiivinen mieli, asianmukaiset välineet, lämmin pukeutuminen ja itselle sopiva hiihtotyyli ovat kenelle tahansa aivan mahtavaa kunto-tai terveysliikuntaa.

Hiihto on tekniikkalaji

Urheilija voi valita tyylin, jolla haluaa hiihtää. Tunnetuimpia hiihtotyylejä ovat

luistelutyylin tekniikka tai perinteisen tyylin tekniikka. Kaikista ei tule ammattiurheilijoita kuten vuoden 2001 hiihtäjistä, mutta jokainen voi harrastaa hiihtoa tai muuta hyväksi katsomaansa lajia harrastuspohjalla.

Hiihto

parantaa tehokkaasti hapenottokykyä ja samalla urheilijan toimintakykyä kokonaisvaltaisesti. HIIhto kehittää liikehallintaa ja parantaa erityisesti myös

vatsa-, reisi-, ja selkälihaksia sekä käsivarren lihaksia.

Rauhalliseen tyyliin suoritettava murtomaahiihto sopii kulumista ja nivelvaivoista kärsiville. Murtomaahiihto sopii paljon juoksua tai kävelyä paremmin Hiihto

kaikille perusterveille henkilöille pitkäkestoiseksi kestävyysliikunnaksi.

Hiihtämistä harrastavan henkilön ei tarvitse olla huippuluokan ammattilainen, vaan lähes kuka tahansa hiihtoa harrastava voi harrastaa murtomaahiihtoa useita tunteja ilman suurien rasitusvammojen riskiä.

Hiihto toimii myös mahtavana kuntoa pitävänä lajina, jolloin

hiihdettäessä kaikki ala-, keski- että myös ylävartalon lihakset työskentelevät koko ajan, jolloin jokaiselta urheilijalta kuluu myös paljon aikaa ja energiaa.