Yleistä hiihtämisestä

Hiihtäminen on hyvä kuntoilumuoto. Hiihdossa käytetään melkein kaikkia suuria lihaksia. Se on hyvin monipuolinen laji koko keholle. Hiihtäessä kunto kohenee, kun malttaa hiihtää säännöllisesti. Raitis ulkoilma kohentaa mielialaa. Luonnosta voi nauttia täysin sydämin. Luonnon äänet virkistävät mieltä ja ajatukset siirtyvät arkihuolista pois, samalla kun aistit aistivat kaiken ympärillä olevan kauneuden. Hiihtää voi monilla paikoilla; metsän siimeksessä tai avaralla jäällä tai mäellä ja tuntureilla. Erityisesti hiihtäminen keväällä on nautittavaa. Silloin voi kauniilla kevätsäällä nauttia hangen kirkkaudesta ja auringon paisteesta samalla kun sukset kirittävät rentoa menoa eteenpäin. Hiihto on erittäin suosittu laji täällä Suomessa. Siihen vaikuttaa pohjoinen sijaintimme, joka mahdollistaa yleensä oikean talven ja lumen tulon suureen osaan Suomea. Etelässä hiihtomahdollisuudet ovat joskus haastavat lumen vähyyden vuoksi. Metsää raivattiin Leppävaarassa latu-uriksi, vaikka lunta ei vielä ollutkaan tarpeeksi. Lapissa yleensä hiihtokausi on pidempi kuin eteläisessä Suomessa. Kausi jatkuu pitkälle kevääseen. Silloin Lapin päiväkin on yhtä pitkä kuin Etelä-Suomessa ja pitenee nopeasti kevään jatkuessa. Keväthanget hohtavat kilpaa auringon säteiden kanssa ja valoa riittää todella paljon silloin, kun aurinko pääsee paistamaan täydellä terällä.

Perinteinen maastohiihto

Perinteinen hiihtotyyli on hieno kuntoilulaji. Se soveltuu lähes kaikille katsomatta ikää, kuntoa ja sukupuolta. Hiihtäminen on koko kehoa kehittävä laji, joka vahvistaa kestävyyttä ja lihaskuntoa erittäin tehokkaasti. Laji on ystävällinen hiihtäjän nivelille. Hiihto kehittää myös tasapainoa samalla kun kiidetään suksilla eteenpäin latua pitkin. Helpointa hiihtäminen on jo valmiiksi latukoneilla ajettua uraa pitkin. Silloin hiihto on vaivatonta ja etenee hyvin ladulle ajettuja uria pitkin.

Perinteisen hiihtotyylin suksen valinnassa on tärkeää huomioida suksen jäykkyysaste. Jäykkyydeltään oikea suksi on käyttäjälleen sopiva, silloin suksessa on hyvä pito ja se luistaa oikealla tavalla ladulla eteenpäin. Suksen pitokin on silloin oikea ja pitää hyvin. Suksen jäykkyyteen vaikuttaa henkilön pituus ja paino ja hiihtäjän pitää olla itse sovittamassa, kun suksia ostetaan. Siis liian jäykkä suksi ei pidä ja liian löysä suksi ei luista hiihdettäessä. Myös hiihtäjän taso vaikuttaa suksen valintaan siten, että aktiivihiihtäjä voi valita vähän jäykemmän suksen ja sunnuntaihiihtäjä vähän löysemmän suksen. Perinteisen suksen pituus on noin 15-20 senttiä pidempi kuin hiihtäjä.

Suksen pohjavaihtoehtoja on monia esimerkiksi, voideltavat sukset, pitopohjasukset, Zero -sukset, Nano -sukset ja Skini -sukset.

Muut hiihtovarusteet ovat: monot, suksisiteet, sauvat ja hiihtovaatteet. Oikea sauva on tärkeä tekijä sujuvassa hiihtolenkissä. Sauvan tulee olla oikean mittainen, noin olkapään tasolla. Sauvan kahvan pitäisi olla hyvin istuva käteen ja mukava käyttää. Monojen tulee olla mukavat jalalle ja vettä ja kosteutta pitävä. Siteiden tulee olla helpot laittaa kiinni monoon. Myös monojen poisotto pitää olla vaivatonta. Mukavat ja tuulenpitävät hiihtovaatteet ovat tärkeitä hiihdettäessä.

Luisteluhiihtotyyli

Luistelutyyli vaatii ihan erilaiset hiihtovarusteet kuin perinteinen hiihtotyyli. Sukset ovat lyhyet ja jäykät, että luistelu kovalla alustalla onnistuu. Suksen tulee luistaa mahdollisimman hyvin. Siinä ei käytetä pitovoiteita ja suksen keskiosa on koko ajan irti ladusta. Sauvat ovat myös pidemmät ja jäykemmät kuin perinteisessä hiihdossa. Luistelumonot ovat pitkävartiset, jolloin mono tukee nilkkaa hyvin. Monon pohjakin on täysin jäykkä, eikä se jousta potkun yhteydessä. Hiihtovaatetus on taas hiihtäjän oman maun mukaan. Tietysti mahdollisimman käytännölliset asusteet hiihtoon ovat parhaat. Sitten kun varusteet ovat kunnossa, niin hiihto sujuu luistellen ja kiitäen latua pitkin kuin lentäen. Luistelutyyli on enemmän nuorten ja hyväkuntoisten hiihtäjien suosima laji. Tavalliset tallaajat suosivat enemmän perinteistä ja turvallista hiihtotyyliä.